التهاب لگن در زنان معمولاً هیچ نشانه یا علامتی ندارد. این بیماری بعداً و در صورتی که در باردار شدن مشکل پیدا کنید و یا درد مزمن لگن داشته باشید، کشف می‌شود. PID در صورتی که عفونت به خون شما وارد شود، می‌تواند به شدت خطرناک، و حتی تهدید کننده‌ی حیات باشد.

اگر شک کردید که ممکن است عفونت رحم داشته باشید، در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

برای هر خانمی مهم است که در صورت داشتن فاکتورهای خطر این بیماری یا علائم آن، با متخصص مشورت نماید.
بیماری التهاب لگنی می‌تواند شانس ابتلای شما به حاملگی خارج از رحم (بارداری در لوله‌های فالوپ به جای رحم) در آینده را افزایش داده و برخی از زنان را نابارور سازد.
با این حال، بسیاری از زنانی که از التهاب لگن رهایی یافته‌اند، هنوز می‌توانند بدون هیچ مشکلی حامله شوند.

علت‌ها

گونوره یا عفونت‌های کلامیدیا رایج‌ترین آنها می‌باشند. این باکتری‌ها معمولاً از طریق رابطه‌ی جنسی محافظت نشده منتقل می‌شوند.

با احتمال کمتری، باکتری می‌تواند هر زمانی که مانع طبیعی ایجاد شده، به دستگاه تولید مثل شخص وارد شود. این اتفاق می‌تواند بعد از زایمان، سقط خود به خودی جنین یا سقط عمدی جنین رخ دهد.

تعدادی از فاکتورهایی که می‌توانند خطر بیماری التهابی لگن را افزایش دهند شامل موارد زیر می‌باشند:

• فعالیت جنسی خانمی که کمتر از ۲۵ سال سن دارد.
  • فعالیت جنسی
  • دوش گرفتن واژینال: که می‌تواند تعادل باکتری‌های خوب در مقابل باکتری‌های مضر در واژن را به هم زده و علائم را پنهان کند.
  • داشتن سابقه‌ی بیماری التهابی لگنی یا عفونت آمیزشی
  • وارد شدن یک وسیله‌ی داخل رحمی (IUD) به تازگی: خطر عفونت رحم در نخستین هفته‌های پس از وارد شدن IUD بالاتر است، اما پس از آن امری نادر می‌باشد.
    دادن آزمایش برای یافتن عفونت‌های آمیزشی پیش از وارد شدن IUD، ریسک التهای لگن را کاهش می‌دهد.

علائم التهاب لگن در زنان

علائم و نشانه‌های بیماری عفونت رحم می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• درد در پایین تنه و لگن
  • ترشحات زیاد واژن با بوی ناخوشایند
  • خونریزی غیر طبیعی رحم، به خصوص در طول دخول یا بعد از آن یا بین چرخه‌های عادت ماهانه
  • درد یا خونریزی در حین دخول
  • تب، که گاهی اوقات با لرز همراه باشد.
  • سوزش یا دردناکی ادرار

عفونت رحم ممکن است باعث ایجاد علائم و نشانه‌های خفیف شده یا هیچ نشانه‌ای نداشته باشد.
در حالت شدید، عفونت رحم ممکن است باعث تب، لرز، درد شدید پایین تنه یا درد لگنی بخصوص در هنگام آزمایش لگن و دشواری دفع مدفوع شود.

عوارض

التهاب درمان نشده‌ی لگنی می‌تواند باعث ایجاد زخم در بافت شود. بیمار ممکن است مجموعه‌ای از مایعات (آبسه‌های) عفونی را در لوله‌های فالوپ خود داشته باشد که می‌توانند به اندام‌های باروری و تناسلی آسیب بزنند.

دیگر عوارض این بیماری عبارتند از:

• حاملگی خارج رحم: عفونت رحم یکی از دلایل اصلی حاملگی در لوله‌های رحم می‌باشد. در حاملگی خارج از رحم، بافت اسکار ناشی از عفونت رحم از راه یافتن تخمک بارور شده از طریق لوله‌های فالوپ به درون رحم و جایگزینی آن در رحم جلوگیری به عمل می‌آورد. حاملگی‌های خارج از رحم می‌توانند باعث ایجاد خونریزی زیاد و تهدید کننده شده و به رسیدگی فوری پزشکی نیاز دارند.

• ناباروری: التهاب لگن ممکن است به اندام‌های تناسلی بیمار صدمه زده و باعث ایجاد ناباروری , عدم توانایی حامله شدن، شود. هر چه تعدد ابتلا به عفونت رحم بیشتر باشد، خطر ناباروری بیشتر خواهد بود. به تأخیر انداختن درمان عفونت رحم نیز به شدت خطر ناباروری را افزایش می‌دهد.

• درد مزمن لگنی: بیماری التهابی لگنی می‌تواند باعث ایجاد دردی در لگن شود که برای ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد. زخم شدن لوله‌های فالوپ یا دیگر اندام‌های لگنی می‌تواند باعث ایجاد درد در هنگام دخول و تخمک‌گذاری شود.

• آبسه تخمدانی (لوله‌ای): عفونت رحم می‌تواند باعث ایجاد آبسه در لوله‌ی رحم و تخمدان‌ها شود. اگر بیماری درمان نشود، بیمار ممکن است به عفونت تهدید کننده‌ی حیات مبتلا شود.

تشخیص

پزشکان، بیماری التهاب لگن در زنان را بر اساس علائم و نشانه‌ها، آزمایش لگن، و کشت میکروب گردن رحم، تشخیص می‌دهند.

در طول آزمایش لگنی، پزشک ابتدا ناحیه‌ی لگنی بیمار را برای یافتن علائم و نشانه‌های عفونت رحم بررسی می‌کند.

برای تصدیق تشخیص انجام شده یا تعیین گستردگی عفونت، پزشک ممکن است آزمایشات دیگری از قبیل موارد زیر را انجام دهد:

• آزمایشات خون: این آزمایشات تعداد گلبول سفید خون بیمار را اندازه می‌گیرند که ممکن است وجود میکروب را نشان دهند، و شاخص‌هایی که وجود التهاب را تصدیق کنند. پزشک همچنین ممکن است آزمایشات HIV و عفونت‌های آمیزشی را توصیه کند که گاهی با عفونت رحم مرتبط می‌باشند.

• سونوگرافی: این آزمایش از امواج صوتی برای ایجاد تصویرهایی از ارگان‌های تناسلی استفاده می‌کند.
  • لاپاروسکوپی: در طول این آزمایش، پزشک یک وسیله‌ی نوری باریک را از طریق یک برش کوچک در پایین تنه‌ی بیمار وارد بدن او می‌کند تا اندام‌های لگنی او را مشاهده نماید.

درمان عفونت رحم

درمان‌های موجود برای بیماری التهاب لگنی عبارتند از:

آنتی بیوتیک‌ها

آنتی بیوتیک ها

شخص پس از سه روز از شروع درمان دوباره توسط پزشک ویزیت شود تا اطمینان حاصل شود که درمان به صورت صحیح عمل می‌کند.اگر پس از چند روز احساس کردید که حال شما بهتر است. درمان با آنتی بیوتیک می‌تواند به جلوگیری از عوارض جدی کمک کند اما در صورت بروز آسیب، آن را درمان نمی‌کند.

از دخول جنسی تا زمان تکمیل درمان و زمانی که آزمایشات نشان دهند که هر دو نفر عاری از عفونت هستند، پرهیز کنید.

بسیاری از زنانی که مبتلا به بیماری التهاب لگنی هستند، فقط به درمان سرپایی نیاز دارند. با این حال، اگر زن به صورت جدی بیمار باشد، باردار باشد یا به داروهای خوراکی جواب ندهد، ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کند. او ممکن است آنتی بیوتیک‌های داخل وریدی را دریافت کند.

جراحی

اگر آبسه پاره شود یا تهدید به پاره شدن داشته باشد، پزشک ممکن است آن را تخلیه نماید. بیمار همچنین زمانی ممکن است به جراحی نیاز پیدا کند که به درمان آنتی بیوتیک پاسخ ندهد.

پیشگیری

افراد ممکن است قادر به پیش‌گیری از النهاب لگن نباشند اما می‌توانند ریسک عفونت رحم را با دوش نگرفتن پایین بیاورند. همچنین می‌توان از عفونت منتقل شده از راه رابطه‌ی جنسی (STI) با پرهیز از رابطه‌ی جنسی از راه واژن، دهان یا مقعد، جلوگیری کرد.

اما اگر خانمی رابطه‌ی جنسی دارد، می‌تواند ریسک بروز عفونت STI را با رعایت موارد زیر کاهش دهد:

• از محافظ استفاده کنید. کاندوم‌ها، در زمانی که شخص رابطه‌ی جنسی دارد، بهترین راه برای جلوگیری از عفونت STI می‌باشند. این موضوع به این دلیل است، دیگر روش‌های جلوگیری از بارداری، مانند قرص‌های جلوگیری، آمپول‌ها یا دیافراگم‌ها از ابتلای فرد به STI جلوگیری نمی‌کنند.

• دوش واژینال نگیرید. دوش گرفتن برخی از باکتری‌های نرمال در واژن را، که از شخص در مقابل عفونت محافظت می‌کند، از بین می‌برد.

موارد گفته شده در صورتی به بهترین شکل از شما محافظت می‌کنند که با هم استفاده شوند. هیچ روش گفته‌ شده‌ای به تنهایی نمی‌تواند از ابتلای شخص به هر نوع عفونت آمیزشی جلوگیری کند.

lo-ne

دکتر سیده فرهانه امینی(متخصص زنان،زایمان و نازایی)

لیزر های درمانی و زیبایی واژینال

دریافت نوبت